Vakbonden FNV en CNV blijven vasthouden aan hun looneisen, ondanks het feit dat de economie voor het tweede kwartaal op rij gekrompen is. Nederland belandt daardoor technisch gezien in een recessie, maar de vakbonden vinden dat geen reden om de looneisen aan te passen.

FNV blijft erop hameren dat de lonen zouden moeten meestijgen met de prijzen van boodschappen, de zogeheten automatische prijscompensatie. De vakbond noemt de recessie “bijzonder”. “De winsten zijn hoog, de arbeidsmarkt is krap en we zien nog weinig faillissementen. Er is eigenlijk geen reden dat de consumptie zou moeten dalen. De reden dat dit wel gebeurt is omdat de lonen onvoldoende stijgen om de inflatie bij te houden, ” zegt een woordvoerder namens de vakbond.

Ook vakbond CNV blijft bij de looneis van 10 procent. “Zolang het aantal vacatures op recordhoogte staat, is er schaarste aan personeel. Dit betekent dat we onze looneisen gewoon blijven handhaven. Er is geen reden om die bij te stellen nu het economisch iets minder gaat”, stelt Patrick Fey, vicevoorzitter van CNV.

Woensdagochtend maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek bekend dat de Nederlandse economie het afgelopen kwartaal met 0,3 procent gekrompen is ten opzichte van de voorgaande drie maanden. De grootste oorzaken daarvoor zijn minder verkochte goederen aan het buitenland en minder uitgaven door huishoudens, stelt het CBS.

De looneisen zijn nodig om de inflatie het hoofd te bieden, zeggen zowel FNV als CNV. Die laatste benadrukt dat uit eigen onderzoek blijkt dat een op de vijf werkenden "nauwelijks kan rondkomen". Dat zou in schril contrast staan met bedrijven die hoge winsten boeken. "De strijd aan cao-tafels zetten we voort," aldus vicevoorzitter Fey.

16 procent hoger loon voor callcentermedewerkers

Duizenden werknemers in callcenters maken per direct een loonsprong van 16 procent, meldt FNV. De reden is volgens de vakbond dat de cao Callcenters woensdag algemeen verbindend is verklaard, waardoor alle callcenters in Nederland zich moeten houden aan deze overeenkomst. Dit betekent ook dat de thuiswerkvergoeding omhoog gaat.

"Echt geweldig nieuws voor enorm veel mensen. Zeker in deze dure periode komt zo’n loonsverhoging op het juiste moment", zegt Elly Heemskerk, bestuurder bij FNV.

Nu de cao algemeen verbindend is verklaard door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, geldt deze voor alle 40.000 werknemers in callcenters in Nederland. De cao loopt tot en met 31 december van dit jaar.

"Werknemers die tot nu toe buiten de cao vielen, kunnen vanaf nu dus aanspraak maken op de loonsverhogingen die we in de cao hebben afgesproken", verduidelijkt vakbond CNV. "We kunnen er nu in de hele branche op toezien dat de cao goed wordt nageleefd", vervolgt de bond. CNV heeft een meldpunt voor werknemers die denken dat werkgevers zich niet houden aan de afspraken.

LEES OOK: ‘Bizar’ grote prijsverschillen tussen Jumbo in België en Nederland: zout hier €2,10 duurder